POVIJEST OKIĆA
"Ispod gore Plešivice, što
sa svojim hrbtom zastira zapadnu granicu gradjanske Hrvatske naprama hrvatskoj
krajini vojničkoj i susjednoj zemlji Kranjskoj, te izpod bližnjeg brda
Terihajskog, što prema sjevero zapadu glavu svoju pomoljava, podiže se
u vis šiljasta, kamenita gorica, čije sleme pritiskuju sive skaline, a
na tih skalinah siede biele zidine na po razvaljene.
Zidine ove jesu ostanci jednoga izmedju najstarijih gradovah zemlje Hrvatske.
Stari viek poda gradu tomu ime Oklić, od oklićena prostora gorskog, a
kasnije nazvaše ga Okićem gradom...
Sva skoro Hrvatska leži pod nogama gledaoca, te malo imade mjestah sa
toli dalekim i širokim izgledom, kao što je upravo mjesto ruševinah Okića
grada".
Tako je pisao Ivan Kukuljević Sakcinski davne 1864. godine,
čovjek koji je "prozvan otcem naše povjestnice", ali ujedno
i začetnik domaćeg okićkog povijesnopisja, a to znači zavičajne povijesti
čitavog podokićkog kraja.
Njemu u počast, sin mu Božidar napisao je 1891. "pjesan iz hrvatske prošlosti" i nazvao
ga "Sinda", prema tobožnjoj mongolskoj ljepotici iz 13. stoljeća, ljubovci Dražena, sina
kneza Okićkog Ivana. Ona počinje stihovima u spomen na Ivana Kukuljevića-Sakcinskog, oca
ne samo hrvatske, nego i lokalne, okićke historiografije, čiju prvu kiticu prenosimo:
Tebi, što si za života svoga
Dao rodu knjige bezbrojnice
I od svega roda hrvatskoga
Prozvan otcem naše povjestnice.
Pjesnik Kukuljević mlađi, očito je volio i poznavao Okić i Podokićje, kao i njegov
otac, jer su u njegovoj ljepoti i miru mnogi hrvatski pjesnici, slikari, političari,
planinari, izletnici nalazili i mir i ljepotu i raznolikost, pa mu zato gotovo tepa
riječima: "Starina Okić-grade ponositi", ili: "Oj, slava tebi grade sred tih gora" ali
on želi vidjeti na utvrdi kako:
Na Okić-gradu divno vijori
Crveno-bijelo plava trobojnica
Gotovo da i nema u čitavoj Hrvatskoj starog grada koji se nalazi na tako važnom i istaknutom mjestu, koji poput orlovskog gnijezda dominira bližim i daljnjim okolišem, poput vječnog stražara stoji na rubu pokupske i savske doline. Možda bi se taj položaj mogao usporediti s Klisom ponad Splita za koga narodni pjevač kaže, a to bi moglo vrijediti i za Okić: "Teško Klisu jer je na kamenu, i kamenu jer je Klis na njemu!" Sličan je ugođaj oku i pogled s Medvedgrada, Lobora, ali i s tornja crkve u Motovunu ili Buju. Zato su Mlečani, vjerojatno, nazvali ovaj posljednji "Stražarem Istre."
Okić je u nizu gradova, utvrda koje od dravske obale do gornjeg Pokuplja štite sjeverozapadnu Hrvatsku, odnosno u srednjem vijeku Slavoniju kojoj se ime tada dovde protezalo, od napada s istoka kakvi su bili oni tatarski u 13. ili turski li 16. stoljeću. Tu su u nizu bili: oba Kalnika, Medvedgrad, Susedgrad, Okić, Slavetić, Dubovac (danas Karlovac), Ozalj, Žumberak, Novigrad na Dobri; Zvečaj na Mrežnici i drugi gradovi prema moru, npr. Modruš, Ogulin, Hreljin i drugi.
Oni su bili i obrana susjednih slobodnih gradova i trgovišta koji su se sterali istočnom crtom, odnosno putevima od Podravine i Posavine prema moru kao npr. Koprivnica, Križevci, Zagreb, Samobor, Jastrebarsko, Karlovac (od 1578), Slunj, Ogulin pa sve do Bakra ili Senja. U tom nizu tvrđa i Okić je imao svoje mjesto, sve dok je postojala opasnost od prodora s istoka, npr. iz Bosne, sa zapada, iz Kranjske, a kad je nje nestalo nakon poraza tursko-vlaške vojske kod Siska 1593. prestaje i uloga tih do pojave topništva gotovo neosvojivih utvrda koje se poput zubova izdižu na stožastim, osamljenim vrhuncima.
Prvi zapis o Okiću kao posjedu, imanju, a shodno tome i njegovoj utvrdi, gradu, mlađi je za niti stotinu godina od Zagreba. Najstarija listina u kojoj su zapisana imena Okića, Krapine i Podgorja izdana je 1193. godine. Kalan, biskup grada Pečuha u Mađarskoj, tada u ime ugarsko-hrvatskih vladara iz obitelji Arpadovića i upravitelj Hrvatske (i Slavonije) izdao je potkraj 12. stoljeća posebnu povelju u kojoj određuje da se crkvi zagrebačkoj i njenom biskupu Dominiku određuje desetina, poglavito od spomenutih feudalnih dobara. I dok se Krapina razvila u grad, i danas je sjedište nove županije, koje slavi dostojno svoju obljetnicu, Okić je samo ruševina nekoć moćne utvrde, a Podgorje, sjedište srednjovjekovne župe posve je nestalo.
Iz vremena hrvatske narodne dinastije Trpimirovića nije se sačuvao ni
jedan zapis o postojanju okićkog grada, župe i posjeda, ali se pretpostavlja
da su oni stariji od 8 stoljeća. Prvi je tu misao iznio također I. Kukuljević
riječima kako "neima sumnje da je stajao
(Okić-grad, op.a.) još u vrieme hrvatskih narodnih vladara".
Isto potvrđuje i arhivist i povjesničar Emil Laszowski koji uz župu podgorsku
iznosi i mogućnost postojanja župe okićke. On kaže: "Bez
sumnje je grad Okić sa svojim teritorijem za vrieme samosvojne hrvatske
države sačinjavao posebnu župu u predjelima medju Kupom i Savom. Po svoj
prilici u župu Okićku spadaše i teritorij potonjega slobodnoga trgovišta
Samobora, te grada Lipovca. Tako je bila međom ove župe na zapadu župa
podgorska, sa sjevera Kranjska, te rieka Sava, župa turopoljska, a s juga
djelom župa podgorska, s riekom Kupom do oko Kravarskoga. Sve do pod konac
XII. vieka nemamo viesti o Okiću - jer nam se nije sačuvao nijedan spomenik,
koji bi govorio o njem. Kao po svuda u Hrvatskoj do Kupe, tako se je dogodilo
i sa starom župom Okićkom, da je ova poprimila karakter i uredbe, koje
su već prvi ugarsko-hrvatski kraljevi uvadjali u našoj domovini."
Za vladanja hrvatsko-ugarskih vladara Arpadovića hrvatske su zemlje imale svoju samoupravu, svoga hercega, banove, sabore, pa su kovali i vlastiti novac - banovce. Starohrvatske plemenske župe se objedinjuju ili prerastaju u veće županije na koje je bila podijeljenja čitava zajednička država. U kraju između Save i donje Kupe postojala je najprije županija Podgorska sa sjedištem u spomenutom Podgorju, latinski zapisana kao "comitatus de Podgoria", odnosno Podgora ili Pogoria. U tom se kraju sačuvalo najviše uspomena na stare hrvatske župe i njihovo plemstvo i plemenštine sve do novijeg vremena. O tome Laszowski piše: "Za to nam pružaju jasne dokaze stara bratstva ili ti obćine (rodne): Turopolje, Draganići, Cvetkovići, Pribići, Krašići. U Turopolju nalazimo još i danas (1899.op.a.) "župana", a takova nalazimo u starije vrieme i u Draganićima, Stankovu, Cvetkovićima. Upravo kod ovih obćina, u prošlosti njihovoj, nalazimo takove odnošaje, koji bitno karakteriziraju negdašnju hrvatsku župu, koja se steraše u tom predjelu". U tim su krajevima živjele hrvatske župske i plemenske uredbe i dalje, usprkos feudalnoj podjeli društva na krupnije, srednje i sitne plemiće, tzv. jednoselce koji su imali samo jednu sesiju ili selište (selo). Otud naziv plemići jednoselci, a narod ih je nazivao i šljivari, o čemu je A. Šenoa napisao i jednu pjesmu-povjesnicu.
U prvom zapisu iz 1193. zapisano je ime Okić kao Okich, ali u kasnijim
latinskim ili mađarskim zapisima to se piše na različite načine, npr.
kao Okych, Oclych, Ochylich, Ochyz, Ochinz, Okiz, Achuz, Ochus i slično.
I njegovi prvi zapisani gospodari, knezovi Okićki, pišu se također različito,
a najčešće kao "Comes de Oclych". Za kralja Andrije II. spominje
se kao ban hrvatski (1214) neki Okhuz koji je obnašao visoke časti i uživao
neke zemlje. Kao prvi gospodar Okića (Oklića ili Okolića) zapisan je u
13. st. neki Jaroslav ili Irislav, koji ima sina i unuka Ivana, a sve
njih označavamo imenom knezova Okićkih koji su se istaknuli u borbama
protiv Tatara kada su 1242. provalili u Hrvatsku.
Prema knezovima od Okića ili Okićkim, ali još vjerojatnije prema gradu Okiću
ili okićkom kraju, ima i danas nekoliko prezimena koja nas podsjećaju na
svoje podrijetlo, npr. Okić, Okićki ili Okičić.