DRAGOJLA JARNEVIĆ - USPON NA OKIĆ
Pričati o Okiću, a ne spomenuti Dragojlu Jarnević bilo bi neodgovorno i u najmanju ruku nepošteno, jer ona je bila prva žena koja se popela na Okić sa južne, strmije, strane. I u današnjim okvirima to je velik pothvat jer u to vrijeme nije bilo alpinističke opreme, a ona se popela po strmim i oštim stijenama bosa!!! Staza s južne strane koja vodi na Okić je danas označena kao "Dragojlina staza" i poznata je mnogim alpinistima, slobodnim penjačima, planinarima i ostalim posjetiteljima Okića.
Ilirska književnica Dragojla Jarnević, (Karlovac 4. siječnja 1812. - 12. ožujka 1875.) koja je sve do 1839. godine pisala samo na njemačkom, pod utjecajem Ivana Trnskog i drugih Gajevih suradnika, počela je svoju bogatu literarnu djelatnost na hrvatskom jeziku potpisujući se kao "Ilirkinja iz Karlovca". Ostavila je iza sebe bogati Dnevnik na više od tisuću stranica što ga je 1958. godine objavio Stanko Dvoržak pod nazivom "Život jedne žene". Godine 2000. hrvatska spisateljica, prevoditeljica i znanstvenica Irena Lukšić objavila je integralnu verziju Dnevnika u cijelosti. Iz njega preuzimam odlomak koji govori o proštenju pod Okićem, a odmah zatim i dodatni opis njena uspona na okićku gradinu.
"...Sinoć se kasno u noći ispod Okića vratih, gdie je obično svake godine na tak nazvanu Kljukovsku nedielju proštenje kod ondašnje Majke Božje, a dan za njome pak veliki sajam. Množina svieta biaše ondie sabrana i ja se ne mogoh zadosta, raznostih kojekakovih na onom prostoru nagledati. Na 10. uveče dospih kod moga onamo došastja u jednu kèrčmu na noćni stan, gdie veoma dobro veću stran noći medj prostim ladanjskim pukom prebavih, koj se onde sabrao biaše i po senikah i sušah se po sienu razpolagaše. Veselo, kao što raspoložena biah mnogo sam se sa snahami i mužmi bavila, š njima igrala, djipala i pievala; od svih se pustila gèrliti i objimati; cielivati i jedno prieko drugoga se dati od njih nazivati: "O draga naša gospa, kak su oni šaljivi i dobri, kak se oni liepo s nami igraju i kak nisu čisto ništa gizdavi!
Nikad nijednog jošte od onih vidiela nisam i udilj u pèrvom času sam sàrdaca od sviuh zarobila. Oni su znali da imaju nieštood tako nazvanih razbrisaniih glavah medj sebom, i njima se je za milo uzelo, da varoščari š njima toli prosto u krug stupiti se neuzteza. Sèrdačno, nu ipak prieko medjah shodnosti neudarajuć zabavljahu se mladići sa mnom i mnogi peharci morah k ustmi prineti, za š njima zdravicu piti..."
Kod Dragojle Jarnević vidljivo je naglašeno hrvatsko domoljublje, ali i
svijest o slaboj naobrazbi i lošem postupanju od strane vlastelina prema hrvatskom narodu
jer u nastavku teksta opisuje zgodu prilikom tog veselja pa kaže:
"Jedan Slovak mi se osobito dobro dopao, koi sa mnom zajedno uzkliknu,
iza kako gudbaši neku vèrst magjarskog plesa na guslah zaigrati hotiaše: "Nećemo da
nam to magjarski ciganski ples igrajte, mi smo slavjani i ćemo da igrajte po naški;
daj horvatski zaigrajte; dela im vrag magjarsku mater! mi ćemo po njihovi!"
Iskrenost njegova mi se dopadnu i ja uskliknuh: "Živio Slovače! mi smo braća! daj
jošt jedan peharec vina, kèrčmaru!" Izobraženost našemu narodu i čovečnije postupanje
od strani vlastelinah š njime, i "srietna Horvatska!" u svakom obziru mogli bi mi
uzkliknuti."
Dragojla Jarnević je tada imala 31 godinu. Njezino iskreno pripovijedanje
svjedoči i o divnom okićkom-plješivičko-samoborskom puku koji je uvijek
znao ponuditi ljubav i gostoprimstvo svakome tko ih je poštovao, a što
je ostalo i do naših vremena! S. Dvoržak zato s pravom komentira taj odlomak
iz njena dnevnika kad pridodaje:
"Ove epizode, završene smionim usponom na samu razvalinu, pokazuju
Dragojlinu demokratičnost i smionost, kojom se nije mogao pohvaliti svaki
muškarac onoga vremena..."
Uostalom, o kakvom se to usponu i o kojoj razvalini radi, koju Dvoržak spominje, a ne navodi u svojoj knjizi o Dragojli Jarnević? Krenula je iz Karlovca 10. rujna 1843. godine znajući da je mjesto Okić udaljeno pet sati vožnje (u to vrijeme) i da je tamo "na velikom verhu jedne nepristupne klisure stara razvalina". Jamačno je Okić mnogo puta iz Karlovca i ugledala, a u predindustrijsko doba to nije bila rijetka pojava. Na razvalinu bi "rado prispieti, ako gdie družtvo shodno nađem s kime bi se gori popeti mogla".
Njen je uspon u vezi sa starim vjerskim i narodnim običajem u okićkom kraju, proštenjem na Malu Gospu ili u nedjelju nakon blagdana, zvanom Kljuka ili Ključko proštenje, odnosno kako Dragojla kaže, Kljukovska nedjelja, i sajmom dan iza toga. Došla je sa svakom (sestrinim mužem) i sestrom koji su na "tergovištu" imali šator sa svojim "terštvom". Riječ je o prostoru koji su zvali "Plac", a na kojem je nakon tragedije sela Popov Dol izgrađeno novo selo nazvano Okićka Sveta Marija, kasnije od komunističkih vlasti preimenovano u današnje Novo Selo Okićko.
Možemo prosuditi da je hodala šumskim kolnikom koji iz Popova Dola vijuga do pod Okić s južne strane. Sa svojim je pratiteljem, nekim poznanikom iz Karlovca kojeg je srela na proštenju i koji je došao pod Okić s istim ciljem kao i Dragojla, najprije ugledala južno stijenje Okića koje je na njemu najviše i, uz zapadni greben između današnje planinarske kuće i gradine, najslikovitije. Po jednom rebru južne stijene izveden je 1980. godine osigurani penjački put.
Staze do gradine nisu tražili jer ih nije ni bilo, a i ruševine su bile onakve kakvima ih je
oblikovao zub vremena nakon konačnog napuštanja tvrdog grada prije 1619. godine. Po svemu
sudeći, Dragojla je sa podnožja južne okićke strmine, od kamenitog korita potoka Okićnice, krenula
s velikim zanosom i odlučnošću ravno u vis, vjerojatno između srednjeg i istočnog stjenovitog rebra
na toj južnoj strani. Do zidina su se penjali u donjem dijelu kroz obrasli kamenjar, a u gornjem između
stijena (procjep između dviju stijena svladali su pomoću oborenog debla) i preko kamenjara zasutog
kamenjem sa zida.
Bio je to čist planinarski doživljaj, zadovoljstvo iskušavanja nekih osobina osobnosti u borbi s
poteškoćama koje stvara priroda, a zatim nagrada - uspješan uspon i užitak u širokom razgledu. K
tome i zadovoljstvo u drugarskom, u ono vrijeme nekonvencionalnom, odnosu muškarca i žene.
Dragojla Jarnević bila je strastven ljubitelj prirode; domovina joj je bila vječita ljubav, pa se trudila da je upozna koliko god može. Posebno je bila naklonjena japetičko - plešivičkom gorju, pa je u planinarskoj literaturi poznata i kao planinarka, koja opisuje i svoj alpinistički podvig, to jest "plazenje" uza kamene, nepristupačne stijene strmog Okića! Evo kako opisuje svoj pohod na Okić izvršen 11. rujna 1843. godine:
"...Sutra dan izidoh sama, buduć moj svak i seka, s kojimi biah onamo stigla, pod šatorom kod svog tèrštva ostaše, na tèrgovište, i po okolici, gdie se sa svom srietjom s jednim poznatim gradjaninom iz Karlovca srietih, koi u istoj nameri kao što i ja, po sajmu i po onom okružju, gdie nas obih do sada jošt nikada nebi se razgledati, onamo izadje; i u bèrzo porazumieći se, odpravismo se put razvaline Okića, koja od tèrgovišta poniešto bolje od pol sata udaljena.
Dospievši nas dvoje na podnožje klisure, koja stèrmo u visinu viri činjaše se mome drugu niešta nemoćna do razvaline dospieti; nu moja želja, iz one visine se po Horvatskoj razgledati, tieraše me iz nemoćna šta godj moćna učiniti i ja se odpravih u šumarje puta tražiti; videći moj drug kakovom ja odklućenosti napred rivah, nepazeći tèrna niti kamena, pusti i on meni sliediti, stid ga bo biaše da jedna dievojka više sèrdčenosti negoli on pokazuje.
Jedan komad izmedj šumarja se biasmo dobro izvili i posve pod razvalinu dospieli; ali onde nam se nemogućnost, dalje ići stèrmo predstavi, jerbo nam se biaše najedanput ponor ukazao i za mene nemogućnost dalje ići. Ali moja želja, na zidine razvaline dospieti sievaše u mome oku i riečmi, i moj drug, videći moju postojnost i odlučenost nadje pomoć. On najme, jednu jaku bèrv najdući, pruži ju prieko ponora i prevede me srietno onamo.
Nu sada nadjosmo opet zaprieke. Strašno stèrmi i skliski put prieko onog kamenja i porušanih razvalinah bi s pogibeljom skopčan, i plazenje po njemu vratolomno, ali moja želja, na vèrh dospieti, čini mi svu pogibeo prezirati, i ja, cipele iz noguh uzamši, a odeću oko mene uzko gori zadevenu, pustih se kao mačka gori plaziti; sada dèržeći se za onuda bujeće korenje, sada za svèršit od dubovah i opet za klisure. Moj drug, videći mene ovak plaziti, udivljeno stane i reče:
"Gospodično! tako mi boga i moga poštenja! ja vam se moram diviti. Ja sam bio soldat i mnogi sam već vratolomni put činio, nu na ovakovom nebiah jošte nikada, i sada me nebi nitko ovuda spravio da ni vas; ali od vas se ipak osramotiti nedam, i ako vi stèrmoglavite oću i ja radostno poginuti, osviedočujući se koliko sèrca i odlučenosti u vas imade! Ta med jezero se neće jedna dievojka niti žena naći koja bi ovuda ovako pogibeljno plazila, ma koliko će se i muževah naći koji nebi podnipošto ovuda svoje glave na igru metali."
Nu, meni se ta šala svidjaše i srietno doplazismo i dovukosmo se na vèrh. Ali za muku plazenja biah dostačno kroz izgled u okolicu, i daleko prieko Zagorja do štajerskih briegovah, prieko Karlovca, Zagreba doli u Slavoniu, naplatjena!..."
Nakon što su, popevši se na Okić, uživali u pogledu koji se pružao u daljinu, došlo
je vrijeme da se vrate odakle su i došli, ali kako nije bilo lagano uspinjati se, sasvim je sigurno
da i spuštanje nije bilo ništa manje zahtjevno, vjerojatno istim putem, pa o tome Dragojla dalje piše:
"...Na zidini mi reče drug, promotrivši strašnu dubinu i stèrminu pred nama: "Gospodično! ja se
natrag idući za vas bojao budem; dolie će ići vele tegotnie negoli gori; premda sam muž, nu ja vam
nebi ništa pomoći mogo ako bi vam se noga i po malom izmaknula, jerbo bi nespasivo dolie
stèrmoglavili". "Eh! neimajte straha!" odgovorih mu, "ja se nebojim ništa i s pomoćju božju ćemo
opet dolie dospieti".
Dèržeći se on gori na sverših, spustjao me je po miestih doli; a onda opet na miestah me je dolie k sebi vuko, iza kako su mu okolnosti miesta dopustjale i tako dospismo srietno opet dolie. - "Ne, ne! to je šta nečuvena od jedne dievojke!" dvadeset krati je on uzkliknuo "svaki se neka muž pred vašom odlučnosti i hrabrosti sakrije; duše mi! ja nebi bio sam za ništa na svietu ovaj vratolomni put poduzeo!"
I doista, iza kako se dolie obustavismo, razgledavajući tek sada onu klisuru, prodjoše mi strahi kroz ledja, i pomisao, po kakovih klisurah i med kakovi ponori visjasmo, tieraše mi znoj na čelo. Bog dobri nas je čuvao! tiho sam izustila; i doista da je angjeo vèrhu nama bdio..."
U Dragojlinu čast povodom tog uspona, jedna od staza koje vode na Okić dobila je po njoj ime i danas je poznata kao "Dragojlina staza". Međutim, svatko tko pročita njen opis tog uspona pa zatim prođe tom stazom nazvanom po njoj može zaključiti da to sigurno nije taj put kojim je ona išla jer se na tom putu ne nađe nikakav ponor ili provalija koja je neprolazna, ili kako kaže Dragojla "jerbo nam se biaše najedanput ponor ukazao i za mene nemogućnost dalje ići", a kako u nastavku kaže da je njen suputnik stavio "jaku bèrv", dakle, neko deblo i "pruži ju prieko ponora i prevede me srietno onamo".
Iz ovoga opisa može se zaključiti da je ponor kojeg opisuje i preko kojeg su prošli uz pomoć nekog debla mjesto koje se zove "krvavi most", koji se ne nalazi na putu prema vrhu sadašnje staze koja nosi Dragojlino ime, i preko kojeg je nekad stvarno postojao drveni mostić, ali je, od trenutka napuštanja posljednjih stanara Okića do Dragojlinog uspona, prošlo više od dva stoljeća i lako je moguće da je most istrunuo i srušio se pa je zato bilo potrebno staviti deblo. Zanimljivo je da je deblo na tom mjestu bilo do vremena 60-ih godina 20. stoljeća kad je taj dio podzidan. Je li cijelo vrijeme bilo isto deblo koje je stavio Dragojlin suputnik ili je vremenom netko stavio neko drugo to nije poznato.
Iz svega navedenog zaključujem da je Dragojlin uspon na Okić veliki pothvat i da apsolutno zaslužuje da neka od staza nosi ime po njoj, ali sa priličnom sigurnošću može se tvrditi da trenutna staza koja se zove po njoj nije staza po kojoj je prošla Dragojla Jarnević sa svojim suputnikom 11. rujna 1843. godine. Smatram da bi joj se iskazala veća čast kada bi staza od planinarske kuće do vrha bila nazvana po Dragojli Jarnević, tim više jer se na toj stazi nalazi i ponor kakvog opisuje.